بحث هذه المدونة الإلكترونية
الخميس، 1 يناير 2015
الجمعة، 29 أكتوبر 2010
الخميس، 28 أكتوبر 2010
الأربعاء، 27 أكتوبر 2010
الثلاثاء، 26 أكتوبر 2010
قوالب ووردبريس – المقدمة
بسم الله الرحمن الرحيم
عرب كتير اوى نفـسهم يتعلم ازاى يعملو ثيم ورد بريس وفى دروس اجنبية كتيرة جدا للموضوع دا .. وانا مش جايب الكلام دا من عندى انا اتعلمت وبحاول اطبق اللى اتعلمتو بطريقة تفيدنى وتخلينى افيد غيرى فقررت انى اعمل دروس لشـرح الموضوع دا بأمثلة عملية مثالنا انهارده ثيم عملتو وسميتو Cleany لقيتو بعد مخلص كلين اوى وبسيط اوى فسميتو كدا .. وعشان اللى بيتعلم يتحمس لازم يعرف فى الأخر هو هيوصل لإيه بعد ميتعلم الدرس .. وفى الفيديو التالى نظرة شاملة على Cleany .. انا اترددت كتير عشـان اعمل الدروس فيديو خاصتا انى مش باعرف اتكلم وانا باشتغل بس الفيديو اسهل واحسن وسـيلة للتواصـل فاعذرونى على غلطاتى وعلى سكتاتى عشـان سعات باسكت من غير محسالمقدمة – Meet The Cleany
الخـــلاصة
زى مقولتلكم اول مرة اعمل درس فيديو .. والموضوع مش سهل عليا .. الدروس هتبدأ يوم السبت 4 /7/ 2009 إن شـاء الله وهتستمر لمدة اسبوع بحيث ننتهى من الدرس خالص يوم الخميس او الجمعة بالكتير .. اتمنى التفاعل وتطيبقات خاصتا اننا هنشـرح على تطبيق عملى .. مش مجرد كلام نظرىمواقع عربية ذات صـلة
ispeed: تصميم احترافى برعاية مميزات
ispeed: تصميم احترافى برعاية مميزات: "كتير جد بنسمع الكلمة دى من اصحاب المواقع و المصممين و المطورين وانت شغال يجيلك عميل ويقولك انا محتاج اعمل موقع بس عايز تصميم احترافى يقوم ال..."
تصميم احترافى برعاية مميزات
كتير جد بنسمع الكلمة دى من اصحاب المواقع و المصممين و المطورين
وانت شغال يجيلك عميل ويقولك انا محتاج اعمل موقع بس عايز تصميم احترافى
معايا لحد كدة ؟
يجى بقى المصمم ويعرض التصميم على العميل ويقوله عملتلك تصميم انما ايه احترااافى
ويفاجئ العميل ووشه يكشر ويقوله ايه ده انا بقولك تصميم احترافى بذمتك ده احترافى ؟
منذ فترة بعتلى عميل رسالة عن طريق احد المنتديات المعروفة وطلب منى مساعدة لتنفيذ تصميم احترافى
واتضح انه مبرمج والغريب انه طلب منى نماذج من اعمالى عشان يتاكد انى ممكن اعمل تصميم احترافى ولا لا
ووضحت ليه انى ممكن اعمل اى تصميم هو محتاجه مهما كان ووممكن اعمله تجربة سريعة لاى تصميم هو عايزه
فكان الرد (( كلهم قالو مثلك ))
انا قلت بقى ده اكيد واحد جاى يقرفنى مش جاى عايز شغل
فقلت يا ولا طنش خااالص وفرجه على اى شغل وطبعا هناك بعض الاعمال اللى مقدرش اعرضها لحد لانه تخص شركات كبيرة تابع للشركة التى اعمل بها
وقمت بتقديم له نماذج تصميم من حوالى اربعة سنين يعنى وانا لسة بخبط وكان احد هذة التصميمات اهالتنى انى اعمل فى اكبر الشركات دلوقتى
والمفاجئة انى الشغل اللى انا عمله طلع مش احترافى فى وجهة نظر سيادة معالى البيه باشا المبرمج
وذهب بدون توضيح ان كان مناسب ام مش مناسب او حتى كان يوضح لى مفهوم الاحترافية عند سيادته
ودلوقتى عايزين نوضح لنفسنا ولغيرنا معنى كلمة الاحترافية بشكل احترافى بمنظور احترافى
مع وضع صور او نماذج تصميم احترافية من وجهة نظركم
لكن ارجو عدم وضع موقع زى ده ويقولى احترافى والا هزعل منه جدا ونفسيتى هتتعب
مثال لموقع لا علاقة له بالاحترافية ولانه انحرافى
متنسوش سؤال الحلقة اذكر كام مرة ذكرت كلمة احترافى فى الموضوع ؟
وانت شغال يجيلك عميل ويقولك انا محتاج اعمل موقع بس عايز تصميم احترافى
يقوم المصمم يعمل تصميم احترافى حسب وجهة نظره فى معنى (( احترافى ))
او حسب وجهة نظر شخص تانى سواء صديق او زميل وضح ليه انه هو ده التصميم الاحترافى
او حسب وجهة نظر شخص تانى سواء صديق او زميل وضح ليه انه هو ده التصميم الاحترافى
يجى بقى المصمم ويعرض التصميم على العميل ويقوله عملتلك تصميم انما ايه احترااافى
ويفاجئ العميل ووشه يكشر ويقوله ايه ده انا بقولك تصميم احترافى بذمتك ده احترافى ؟
(( ابتديت اكره كلمة احترافى دى ))
ويضطر المصمم يراجع مع العميل معنى الاحترافية من وجهة نظره عشان يوصل لشكل مرضى للعميل حتى لو كان هيصمم قفص قرود بس يكون احترافىمنذ فترة بعتلى عميل رسالة عن طريق احد المنتديات المعروفة وطلب منى مساعدة لتنفيذ تصميم احترافى
واتضح انه مبرمج والغريب انه طلب منى نماذج من اعمالى عشان يتاكد انى ممكن اعمل تصميم احترافى ولا لا
ووضحت ليه انى ممكن اعمل اى تصميم هو محتاجه مهما كان ووممكن اعمله تجربة سريعة لاى تصميم هو عايزه
فكان الرد (( كلهم قالو مثلك ))
انا قلت بقى ده اكيد واحد جاى يقرفنى مش جاى عايز شغل
فقلت يا ولا طنش خااالص وفرجه على اى شغل وطبعا هناك بعض الاعمال اللى مقدرش اعرضها لحد لانه تخص شركات كبيرة تابع للشركة التى اعمل بها
وقمت بتقديم له نماذج تصميم من حوالى اربعة سنين يعنى وانا لسة بخبط وكان احد هذة التصميمات اهالتنى انى اعمل فى اكبر الشركات دلوقتى
والمفاجئة انى الشغل اللى انا عمله طلع مش احترافى فى وجهة نظر سيادة معالى البيه باشا المبرمج
وذهب بدون توضيح ان كان مناسب ام مش مناسب او حتى كان يوضح لى مفهوم الاحترافية عند سيادته
(( خلاص كرهت كلمة احترافى دى ))
وده احد اسباب اعادة كتابة الموضوع لزوار مدونة مميزات عشان نوضح لبعض مفهوم الاحترافى من وجهة نظرنا نحن كعربودلوقتى عايزين نوضح لنفسنا ولغيرنا معنى كلمة الاحترافية بشكل احترافى بمنظور احترافى
مع وضع صور او نماذج تصميم احترافية من وجهة نظركم
لكن ارجو عدم وضع موقع زى ده ويقولى احترافى والا هزعل منه جدا ونفسيتى هتتعب
مثال لموقع لا علاقة له بالاحترافية ولانه انحرافى
الاثنين، 25 أكتوبر 2010
حصرياً الاسطوانه الاولى من تعليم 3dmax .بمساحة 246 ميجا . على سيرفرات عديده .
ما هو الثرى دى ماكس؟
برنامج 3D Studio MAX من أقوى برامج التصميم الثلاثي الأبعاد والتحريك وقد صممته شركة kinetix التابعة لشركة Autodesk - لكن الإصدار الرابع من شركة Discreet التي هي أيضا تابعة لنفس الشركة الأم Autodesk مصممة برنامج Auto Cad الشهير للتصميمات المعمارية ، وقد طرح منه - حتى الآن - سبع إصدارات والكثير من الإضافات plug-ins له سواء مجانية أو تجريبية أو مشتركة.
- وكان في الماضي برنامج 3D Studio لنظام التشغيل dos ولكن ثرى دى ماكس وضع نهاية له - وإصدار 3D Studio MAX للويندوز ليس ترقية له ولكنه إصدار جديد في كل شيء بداية من لغة البرمجة المستخدمة في بنائه حتى أسلوب العمل عليه واستخدامه
ولاستخدام 3D Studio MAX يفضل أعلى الأجهزة مواصفات من حيث سرعة المعالج والذاكرة وكروت الشاشة حيث بزيادة هذه المكونات تزداد معه سرعة هذا البرنامج الرائع ورغم أنه يستخدم في الأجهزة ذات المكونات القليلة ولكن سيكون استخدامه تجربة مريرة
_ _ _ _ _ _
| تم تصغير هذه الصورة. إضغط هنا لرؤية الصورة كاملة. الحجم الأصلي للصورة هو 802 * 602. |
| تم تصغير هذه الصورة. إضغط هنا لرؤية الصورة كاملة. الحجم الأصلي للصورة هو 802 * 602. |
| تم تصغير هذه الصورة. إضغط هنا لرؤية الصورة كاملة. الحجم الأصلي للصورة هو 802 * 602. |
| تم تصغير هذه الصورة. إضغط هنا لرؤية الصورة كاملة. الحجم الأصلي للصورة هو 802 * 602. |
| تم تصغير هذه الصورة. إضغط هنا لرؤية الصورة كاملة. الحجم الأصلي للصورة هو 802 * 602. |
Hotfile
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
fileflyer
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
Ifile
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
Megashare
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
Jumbofile
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
X7
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
Sendspace
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
filefactory
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
Amonshare
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
Big & Free
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
2Shared
Earn money from short links v3
=-=-=-=-=-=-=-=
loombo
http://www.short5.com/sl/173187
=-=-=-=-=-=-=-=
Quickshare
http://www.short5.com/sl/173190
=-=-=-=-=-=-=-=
Megaupload
http://www.short5.com/sl/173189
=-=-=-=-=-=-=-=
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)